Áldás vagy átok a kiemelkedő tehetség? Az átlag feletti általános képességek, a speciális képességek, az újszerű megoldásokra törekvő kreativitás és az elkötelezettség összességét hívjuk tehetségnek. Azonban ezeket a tehetség-összetevőket nem készen kapjuk születésünkkor, hanem hosszas fejlesztő munka eredményeként formálódnak.
A fejlesztő munka egyik kritikus pontja, hogy milyen életkorban kell elkezdeni a speciális tehetségfejlesztést. Az is gondot okozhat, ha túl korán kezdjük, de az is, ha elszalasztjuk a képességek felismerését. Szakemberek szerint, még ha látszódnak is például a zenei, nyelvi, matematikai, mozgásbeli tehetség jelei, óvodáskorban elsősorban a megfelelő érzelmi fejlődést kell biztosítani a gyerekek számára. Mivel a tehetség már korai életszakaszban látható, felismerése a szülők mellett a képzett szakemberek feladata is.