Az ökoturizmus kapcsán szinte mindig felmerül a fenntarthatóság kérdése. Nem véletlenül, hiszen olyan különleges turisztikai termék, amely a turizmushoz kapcsolódó ellentétet is képes kezelni: úgy valósítja meg a látnivalók bemutatását és a kapcsolódó szolgáltatásokat, hogy azok ne sérüljenek ezáltal, ugyanakkor a turizmus gazdasági előnyeit is megvalósítja. Mit jelent ez valójában? Ha szeretünk kirándulni a természetben, vagy bringával körbekarikázzuk a Fertő tavat, figyelünk arra, hogy nyaraláskor is hazai termékeket fogyasszunk, akkor vajon már ökoturisták vagyunk?
A Természetvédelmi Világszövetség definíciója szerint: “Az ökológiai turizmus vagy “ökoturizmus” a környezetért felelősséget vállaló utazás és látogatás a viszonylag zavartalan természeti területeken, azok természeti, valamint jelen és múltbeli kulturális értékeinek élvezete és értékelése céljából, úgy, hogy kíméli azokat a látogatás hatásainak mérséklésével, valamint a helyi népesség társadalmi, gazdasági előnyökhöz való juttatásával.”