Először 2016. szeptemberében rendeztek három napos Légiparádét, az akkor 101 éves szegedi repülőtéren.
Az idei második Repülőnap három napja alatt a szervezők több mint 4000 gyerek karszalagot tettek fel a 14 év alatti ingyenesen belépőknek. A legnagyobb érdeklődésre a román és szlovák kötelék, valamint Veres Zoltán műrepülő Európa bajnok és a katonai helikopterek bemutatója számított.
A kezdeti forróságot a rendezvény utolsó napjára a csendes eső váltotta fel, de szerencsére csak olyan mértékben, hogy a rendezők minden tervezett programot – némi időpont módosítással, – meg tudtak tartani.
Pénteken elkezdtek “szállingózni “ a résztvevők a közel 10 éve felújított reptér futópályájára.
Szombaton már igazi nagyüzem volt a repülőtéren.
A kassai Retro Sky Team tagjai Zlinekből és Jak-52-esből varázsoltak világháborús hangulatot a szegedi égboltra. A kis csalást a sokszor pár méter magasságban “harcoló” gépek festése takarta el ami a világháború ellenséges légierejeinek kinézetét idézte.
Ezen kívül egy Po-2 es gép is színesítette az égboltot. A repülőgépek hangján felül, jól elhelyezett pirotechnika segítette az összképet még hatásosabbá tenni a földön és a levegőben. A gépek jól koreografált hullámokban kergették egymást az égbolton.
A világháborús hadijáték után Veres Zoltán Műrepülő Európa bajnok MXS gépével “füstölte” tele az eget.
A szolnoki ejtőernyősök “ugrottak” át a közeli bázisukról, ebben a jó öreg szállítógépük a Mi-17-es volt segítségükre.
Közben a Goldtimer alapítvány Li-2 es gépe, folyamatosan reptette a Szegedi lakosokat, hogy mindenki megszemlélhesse, a saját házát a levegőből.
A Hawks of Romania kötelék-repülését Extra 300-asokkal hajtották végre. Ez nem csak a csapat hihetetlen összeszokottsága miatt sikerült látványosra, hanem azért is , mert a nemzeti színekre festett gépek nagyon jól mutattak a tiszta kék égbolton.
A repülő program egyik főfogását, egy “repülő csirkecombot”, „Lujó” szolgálta fel a sokszor tátott szájjal az eget nézőknek. Imreh Lajos Mi-2 gépe néha olyan füstbe burkolózott, mint a sütőben felejtett grillcsirke.
A program végére biztosak lehettünk benne, hogy „Lujó” nem “normál fizika órára járt.
A repülőgépek több mint 100 órát töltöttek a levegőben a bemutatók alatt, és az érdeklődés nagyságát bizonyítandó, hogy 18 óra háztető kémlelés azaz sétarepülés zajlott Szeged felett.
Az idén először megrendezésre került Közép-Európa Hőlégballon Kupa több mint 40 versenyzőjét egész hétvégén követni lehetett a város felett.
A szervezők pedig ígérik, hogy aki az idén lemaradt róla, annak 2018-ban is megrendezik ezt a kora őszi repülős fiesztát.
Az esztergomi repülőtéren találkoztak egymással a Rubik Ernő által tervezett repülőgépek felújított 1:1-es típusai, valamint az 1:4-es modell változatai. Ennek az apropóját egy születésnap adta. Az első R–05 Vöcsök vitorlázógépet, 1937. október 1-jén a Hármashatár-hegyen repülték be.
A gép elég viszontagságos körülmények közt hányódott hangárról hangárra több mint 2 évtizeden keresztül. Szerencséje ezeknek a gépeknek, hogy akad pár lelkes ember akik még látnak jövőt ezekben a legendákban.
A gépek építésére mi is visszatérünk majd a tél folyamán.
www.facebook.com/aerosport.hu ; aerosport.hu