Makói hagyma, csabai kolbász, Tokaji aszú, kalocsai paprika, Herendi porcelán és még hosszan sorolhatnánk nemzeti büszkeségeinket. A hungarikum szó olyan értéket jelöl, amely a magyarságra jellemző tulajdonságával, egyediségével, különlegességével és minőségével a magyarság csúcsteljesítménye. De vajon képesek-e fennmaradni egy kis ország kulturális értékei egy olyan globalizálódó világban, amely óriási nemzetközi cégek működésére vagy az olcsó távol-keleti tömeggyártásra épül? És vajon mi magunk mennyire tartjuk fontosnak és korszerűnek saját nemzeti értékeinket?
http://youtu.be/r0BWsvF1LEo
A hungarikumok jóval többek, mint egy-egy termék, tájegység vagy találmány. Nemzeti kulturális értékeket képviselnek, mivel hagyományokat adnak át generációról generációra, és ezzel egy nép kulturális múltját, jelenét és jövőjét biztosítják. A Hungarikum Bizottság egyelőre 12 dolgot választott be a hungarikumok közé, egyebek mellett a budapesti Duna-partot, a budai várnegyedet és az Andrássy utat, továbbá a Hollókői ófalut, a mohácsi busójárást, a matyó népművészetet és a Hortobágyi Nemzeti Parkot. De vajon mit gondolnak a fiatalok ezekről a hagyományos nemzeti értékekről?